Friday, March 6, 2009

Kursus Kenegaraan...KBN Besut

Lama betul tak buat posting. Sibuk betul sekarang ni...teringin betul nak ambik cuti, tapi masa terlalu membatasi keinginan tu. Aduhai...penat juga. Kerja..kerja..kerja.. dan kerja lagi.

Dalam kesibukan tu, ada beberapa kursus yang aku kena hadiri. Dan kursus kenegaraan ni paling terkesan di hati. Dah lama betul tak join kursus macam ni sebagai peserta...sejak kerja, ada juga join, tapi sekadar fasilitator. Last sekali attend kursus macam ni pun masa zaman sekolah2 dulu...masa form 5. Dah lebih 10 tahun tu...

Kami dari pelbagai peringkat dan jabatan yang berbeza...gred 27 hingga 41. Peserta kursus kali ni seramai 110 orang. 80 lelaki dan 30 wanita. Peserta yang paling ramai adalah dari pasukan bomba. Pasukan kami dari politeknik jatuh di tempat kedua. Kami kemudiannya dibahagikan kepada 9 kumpulan kecil. Jadual memang penuh bermula dengan solat subuh berjemaah, hinggalah ke jam 12 tengah malam. Pun begitu barisan jurulatih dan fasilitator yang mesra, penyabar dan banyak membantu, membuatkan keletihan tidaklah begitu dirasai. Terima kasih banyak2 Kak Mi, Kak Ngah, Pok Mat, Pok Manaf dan Pok Mail serta beberapa orang lagi jurulatih yang terlibat. Penggunaan telefon bimbit dan apa2 juga alat komunikasi adalah diharamkan sama sekali sepanjang waktu kursus selama 5 hari 4 malam.

Aku diletak dalam kumpulan 5 yang diberi nama "TANAH PUSAKA" yang juga merupakan lagu tema kumpulan kami. Ada 8 peserta lelaki, dan 4 peserta wanita di dalam kumpulan tersebut.
  1. zaza(jururawat bahagian ICU Ktrg)
  2. Ernita(Pensyarah JKA Politeknik Sultan Mizan)
  3. Mazlina(Pensyarah JTMK Politeknik Sultan Mizan)
  4. Adib(Pensyarah JKE Politeknik Sultan Mizan)
  5. Hairi(Pensyarah JTMK Politeknik Sultan Mizan)
  6. Wan(Pegawai dari JKR Gua Musang)
  7. Razali @ Brother Li(Penguasa Bomba, degree electrical engineering utm KL, asal N9 isteri org trg tapi bekerja di Johor, usia 36 thn..ahli paling sulung :D)
  8. Sukur @ akur(Penguasa Bomba, asal sabah, dulu study di Kustem Trg isteri di Kedah)
  9. Khairul(Ketua balai, asal sabah, pernah bekerja sebagai pegawai penjara di Kajang, punya pengetahuan yang luas..dan analitikal)
  10. Fissol @ mamu(Unit Udara Bomba Shah Alam, bawa helikopter..dpt latihan di australia. asal Bukit mertajam penang, usia 30thn)
  11. Yuzaimie @ mie(Jabatan Bomba, asal kelantan tapi parents menetap di kedah, ketua kumpulan dan ahli yang paling muda)
(Latihan dalam kumpulan dikendalikan oleh En Daud bin Salim dari Kemaman)

Latihan dalam kumpulan banyak membincangkan isu2 tanah air, sejarah kemerdekaan dan banyak mengajar kami untuk berfikir secara mendalam mengenai masa depan negara, bangsa dan agama. Betapa pentingnya perpaduan antara kaum, sifat muafakat, perbincangan dan banyak lagi. Satu phrase yang sangat terkesan di hati ialah mengenai definisi ADIL. "Adil bukan bermakna sama rata, tetapi meletakkan hak pada tempatnya". Sejarah juga telah banyak mengajar, bahawa persengketaan antara kaum akan hanya merugikan semua. Tak kira apa juga bangsa dan agama yang kita anuti, kita tetap rakyat malaysia yang merdeka dan berdaulat yng wajib kita sama-sama jaga keutuhan itu. Jika berlaku juga persengketaan dan perbalahan, yang kalah akan jadi abu, manakala yang menang hanya akan jadi arang. Jadi..tak perlu lah nak gaduh2..ungkit mengungkit...dengki mendengki...

Kursus ni sangat bagus untuk menyemai sifat patriotisme. Jadi, sesapa yang belum pernah pergi lagi..mungkin ada baiknya mohon secara berkumpulan. Sangat rugi kalau tak pergi. Jadi..sibuk macam mana sekali pun, jika diberi peluang untuk sertai kursus ni...ambillah peluang tu sebaik2nya.

TANAH PUSAKA
Sungguh gemilang negeriku
yang kupuja oh tanah airku
di serata dunia
harum semerbak namamu oh malaysia

aman makmur kaya raya
selama-lama hidup maju jaya
kau tanah pusaka
negaraku yang berdaulat dan merdeka

tanah pusaka bertuah
berbagai bangsa di dalamnya
hidup aman dan merdeka
bersama kerja untuk malaysia

musuh melanggar kugempur
sungguh rela kugugur kerana
kau tanah pusaka
biar putih tulang jangan putih mata

3 comments:

Sha and Forward said...

damn right! lama gile tak write
patut pun TERKESAN ...
i can see from the lirik...kalu dok kesang lagi ..memang mu..keno bedil mokbel :)

honestly aku pun byk attend mende2 kenegaraan lo ni...mcm tunku plak rasa WAH!

mcT said...

huhuhu..gitulah nampak gayanya. Bukey stakat kena bedil..skali ngan mortar skali.
akhir bulan march nih aku ada kat klatey..kursus 4 hari (22-25/3). Khamis tu aku ambik cuti, tapi x tau laa lulus ker dop...Lo nih payoh giler nak ambik cuti kalau waktu P&P.

Sha and Forward said...

berehhhh...mano tu ..oyap awal2 ..jange aku pulok time tu keno gi evaluation wokshop hahaha ...byk sungguh kerijoan lo nih ..jauh bezo dulu nga loning